Guten Appetit

sobota, 31 stycznia 2015

Cannelloni z jarmużem


Każde danie z jarmużem, ze wyględu na jego walory zdrowotne jest godne polecenia. Naleśniki z nadzieniem jarmużowo-serowym były tak smaczne (przepis tutaj), że postanowiłam wykorzystać je również w innej potrawie. Myślałam o pierogach, na pewno byłyby pyszne, ale wybór padł na cannelloni, tak jarmuż wylądował w tradycyjnym włoskim daniu.

piątek, 30 stycznia 2015

Jarmuż duszony - Grünkohl - Detoxfood - Właściwości zdrowotne jarmużu


JARMUŻ (Brassica oleracea L.var.sabellica) jest botaniczną odmianą kapusty warzywnej, a pochodzi z rejonu Morza Śródziemnego. Bardzo popularny w Niemczech, szczególnie w północnych Landach. Zbiory zaczynają się późną jesienią i trwają całą zimę.

czwartek, 29 stycznia 2015

Dietetyczne pączki orkiszowe z piekarnika, 100% bez cukru


Nigdy nie robiłam pączków w domu i to nie dlatego, że nie lubię, zawsze przerażał mnie ten gar tłuszczu, brr.... i ilość pączków, no niestety dla kilku pączków szkoda zachodu. Gdy natknęłam się na przepis z tej strony- pączki pieczone w piekarniku postanowiłam jednak spróbować.
Próba z połowy porcji wypadła znakomicie, zatem z czystym sumieniem polecam przepis na pączki nie ociekające tłuszczem.
Są równie puszyste, lekkie jak piórko i aromatyczne jak te tradycyjne, a o ileż zdrowsze.

środa, 28 stycznia 2015

Owsianka z piekarnika


Zdrowe i smaczne śniadanie dla każdego, śniadanie które robi się samo. Niby zwykłe płatki owsiane, a smakują zupełnie inaczej niż "papkowata"owsianka gotowana na wodzie lub mleku. Z wierzchu chrupiące płatki o orzechowym smaku, wewnątrz aromatyczne, winne jabłka rozpływające się w ustach bardziej przypominają deser, niż nielubianą przez niektórych owsiankę.

wtorek, 27 stycznia 2015

Dietetyczne kotlety mielone z piekarnika z burakiem w orzechowej panierce


Kotlety mielone zamiast smażyć na patelni można upiec w piekarniku. Tak przygotowane kotleciki są nie tylko pyszne, ale i dużo zdrowsze. Jeśli upieczesz je na blaszce równocześnie z ćwiartkami ziemniaków (przepis znajdziesz tutaj) 3/4 obiadu zrobisz za jednym zamachem.

poniedziałek, 26 stycznia 2015

Pieczone ćwiartki ziemniaków


Uwielbiam ziemniaki pieczone z piekarnika, a pieczone z ziołami to już prawdziwa uczta. Mogą być serwowane jako dadatek do dań lub stanowić samodzielną przekaskę podaną z dipem. Pyszne, lekko chrupiące super smakują z dodatkiem tymianku lub rozmarynu.

sobota, 24 stycznia 2015

Wędzona makrela do chleba z suszonymi pomidorkami


Wędzona makrela jest niesłychanie wdzięcznym produktem do tworzenia rozmaitych smarowideł do chleba. Ponieważ bardzo lubimy ryby, przetwarzam je na różne sposoby. Dzisiejszy przepis jest naprawdę błyskawiczny i kilkuskładnikowy. Pierwowzór z dawnych czasów zawierał w swoim składzie majonez, teraz zastąpiła go musztarda.

piątek, 23 stycznia 2015

Chleb żytnio-orkiszowy,ulubiony i zdrowy gluten


Kilka miesięcy temu porzuciłam dania zawierajace gluten pszeniczny i wcale nie dlatego, że jestem na niego uczulona. Książki "Dieta bez pszenicy" Williama Davisa także nie czytałam, choć recenzje owszem i trudno nie zgodzić się z podstawowymi racjami jakie przedstawia autor w swojej książce. Ziarno pszenicy na skutek krzyżówek przez ostatnie dziesięciolecia modyfikowano nie pod względem przydatności zdrowotnej dla człowieka, ale "ulepszano" je pod kątem jeszcze większej wydajności i odporności na choroby, by zwiększyć jej plon i dochody płynace z jej uprawy. Dzisiejsza "pszenica niskokłosowa" nie już tą pszenicą, z której nasze babki piekły chleb, a ludzkość jeszcze nigdy nie była tak schorowana i otyła jak dzisiaj.

środa, 21 stycznia 2015

Palmiery Bolognese - Partyhits!


Genialna w swej prostocie, pyszna i najprostsza z przekąsek, która zawsze robi furorę wśród gości. Z gotowego ciasta francuskiego można wyczarować prawdziwe pyszności. Niewiele zachodu, a efekt znakomity. Oprócz nadzienia o znakomity smak zadba dobre gatunkowo ciasto francuskie. Dlatego wybierz z lady chłodniczej ciasto z masłem, jest dużo lepsze w smaku od innych tańszych zamienników.

wtorek, 20 stycznia 2015

Błyskawiczny por duszony i jego właściwości zdrowotne


POR (Alium Porum L.) znany jest od 4500 lat. W Polsce często jest niedoceniany. Najczęściej występuje w pęczku włoszczyzny jako dodatek do rosołu. Ma nie tylko wyrafinowany smak, ale posiada również właściwości lecznicze. Warto go na stałe włączyć do menu. Jest łatwy w przygotowaniu i ma wiele zastosowań.

poniedziałek, 19 stycznia 2015

Selerowe gratin z czerwonymi buraczkami - zimowa zapiekanka


Inspirowamny kuchnia francuską - prawdziwy przysmak, z prostych, wręcz banalnych składników. Świetny jako samodzielne danie, może również stanowić przystawkę lub świetną przekąskę. Klasyk kuchni francuskiej gratin - proste, sycące danie. Zapiekanka z buraka i selera zatopiona w aromatycznym sosie beszamelowym z dodatkiem pora i lekką chrupiącą skorupką z przypieczonego sera.

sobota, 17 stycznia 2015

Słodka szarlotka bez cukru z żurawiną i orzechami


Idealna szarlotka dla tych, którzy unikają cukru, bo chcą się zdrowo odżywiać lub z innych powodów musieli wykluczyć ze swej diety cukier, a nie chcą pozbawiać się przyjemności jedzenia słodyczy. Tak jak w serniku, który z ksylitolem smakował wyśmienicie, dziś kolej na kruche ciasto z tym najsmaczniejszym zamiennikiem cukru. Kruche ciasto upieczone z dodatkiem ksylitolu idealnie zachowuje chrupiącą strukturę i absolutnie nie zmienia jego smaku.

piątek, 16 stycznia 2015

Jedz kapustę kiszoną - na zdrowie! Surówka z kiszonej kapusty




W zimowym menu nie może zabraknąć kapusty kiszonej, najlepiej tej domowej. Dziś sklepy oferują kwaszoną kapustę tj. kapusta kiszona na szybko przy użyciu chemicznych przyspieszaczy lub octu. Dlatego najlepiej jesienią przygotować samodzielnie zapas kiszonej kapusty na zimę (przepis znajdziesz tutaj). Nie jest to zbyt pracochłonne, szczególnie gdy zakupimy już poszatkowaną kapustę. Do kiszenia oprócz przypraw (sól, kminek, ziele angielskie, liść laurowy) dodaję marchew, po otworzeniu słoika szybciej można przygotować surówkę.
Kapusta kiszona, jak każda kiszonka zawiera bakterie kwasu mlekowego. Przywracają one równowagę kwasowo - zasadową naszego przewodu pokarmowego, korzystnie wpływając na florę bakteryjną jelit.

czwartek, 15 stycznia 2015

Wątróbka drobiowa, jedz na zdrowie!


Wątróbka drobiowa lub każda inna, zastanawiasz się czy aby na pewno zdrowa ?
Większość ludzi wyobraża sobie, że wszystkie szkodliwe związki i trucizny kumulują się w wątrobie. Nie warto jednak ulegać stereotypom, bo detoksyzacja nie polega na magazynowaniu jak obiegowo się sądzi. W wątrobie odbywa się proces neutralizacji substancji toksycznych, a sama wątroba - owszem jest magazynem, ale nie toksyn, ale cennych dla życia substancji i najlepszym źródłem mikroelementów w diecie.

środa, 14 stycznia 2015

Roszponka z pomarańczą i orzechami


Sałatka z roszponki jest wyjątkowo łatwa, szybka do przygotowania i bardzo efektownie się prezentuje. Te małe zaokrąglone listki to uderzeniowa dawka substacji odżywczych, idealne uzupełnienie zimowego jadłospisu. Smaczna o lekko orzechowym smaku roszponka jest pełna witaminy C

wtorek, 13 stycznia 2015

Dietetyczne kotlety mielone z indyka


Mięso indycze ma wiele zalet, a że słynie ze swoich zdrowotnych właściwości polecane jest przy dietach antyalergicznych i niskokalorycznych. Ze wzgędu na niską zawartość tłuszczu i dużą zawartość białka jest bardzo łatwo przyswajalne i lekkostrawne.
Najchudsze partie z indyczego mięsa zawierają zaledwie 5% tłuszczu.

poniedziałek, 12 stycznia 2015

Jak ugotować najlepszą ciecierzycę? Co zdrowego znajdziesz w ciecierzycy?

Jeden z pierwszch przepisów z mojego bloga, całkiem zakurzony, rzadko czytany, a jest wart przypomnienia. Ciecierzyca to podstawowy składnik popularnego ostatnimi czasy hummusu. Ten azjatycki przysmak na stałe zagościł nie tylko w mojej kuchni. Wielu przygotowuje hummus z puszkowej ciecierzycy, jednak ta samodzielnie ugotowana w domu jest nieporównywalnie smaczniejsza i bez niechcianych dodatków. W tym poście chciałam się podzielić przepisem na ugotowanie najlepszej ciecierzycy na świecie, przepisem który podejrzałam u Nigelli.
CIECIORKA zwana grochem włoskim jest nie tylko przepysznym ziarnem, ale też niezwykle  zdrowym.
CIECIERZYCA (cicer arietinum L.)
to jednoroczna roślina z rodziny bobowatych, pochodzi z zachodniej Azji. Niezaprzeczalnie jest bogatym źródłem białka. Badania potwierdziły, że skład aminokwasowy białka zawartego w tej roślinie przypomina swoim składem pełnowartościowe białko zwierzęce. Dlatego też jest istotnym składnikiem w diecie wegeteriańskiej.

DLACZEGO WARTO SPOŻYWAĆ CIECIORKĘ ?

Ma mnóstwo cennych składników odżywczych. Jest bogata w mikroelementy, takie jak: fosfor, potas, cynk, żelazo, magnez i witaminy: A, B9, B6, C, i K.
Może być pomocna w leczeniu wielu schorzeń:
  • bóle głowy i gardła
  • niedobór witamin i minerałów (eliminuje niedobory)
  • wypadanie włosów i łamliwość paznokci (cynk i wiamina B6 )
  • obniżeniu poziomu cholesterolu
  • pomoc w leczeniu wrażliwości na insulinę i cukrzycę ( ze względu na dużą zawartość błonnika)
  • pomocna w utrzymaniu szczupłej sylwetki -100 g ciecierzycy to 160 kcal
ZASTOSOWANIE:

Ciecierzyca znakomicie pobudza wyobraźnię kulinarną, dlatego znajduje wielorakie zastosownie w wielu kuchniach świata. Można z niej przyrządzić:
puree, dodawać do zup, potrawek, sosów oraz sałatek. Zmielone ugotowane ziarno ciecierzycy może stanowić farsz do pierogów i naleśników.
Oprócz tego służy ona do wyrobu specjalnej mąki o nazwie besan oraz tzw. hummusu - smarowidła do chleba i placków w tradycyjnej kuchni kultur bliskowschodnich i obszaru Morza Śródziemnego.

SPOSÓB PRZYGOTOWANIA: Powinniście wiedzieć o trzech rzeczach dotyczacych gotowania ciecierzycy:
  1. Na pewno musimy moczyć ją dłużej niż podają przepisy, bo od 12 do około 24 godz.
  2. Po drugie trzeba ją dłużej gotować - musicie być przygotowani na 1-1,5godzinyy. Chyba, że użyjecie szybkowaru. Wtedy ewidentnie skróci się czas gotowania. (Patrz na czas gotowania na opakowaniu, bo są różne opcje)
  3. Po trzecie sekret polega na dodaniu do moczenia specjalnie przygotowanej pasty. Otrzymamy wtedy ciecierzycę niewiarygodnie aksamitną i orzechową w smaku. Ta pasta to mieszanka mąki, sody oczyszczonej i soli
Przepis na pastę do namaczania:
2 łyżki mąki
2 łyżki soli                                                  
2 łyżeczki sody oczyszczonej                                                
    • wymieszaj składniki na pastę, dodaj do tego odrobinę zimnej wody, wymieszaj  z moczącą się ciecierzycą. Pozostaw na 24 godzin, najlepiej na całą noc
    • Po namoczeniu, następnego dnia dokładnie opłucz ziarna, przełóż do dużego garnka, zalej nową zimną wodą, tak aby przykryć wszystkie ziarna. Gotuj. Na tym etapie nie dodawaj soli, bo skórka ciecierzycy stwardnieje. Sól dodaj na końcu gotowania. Gdy ziarna są miękkie odcedź. Zużyj od razu, albo skrop oliwą, żeby nie wyschła i przechowuj w lodówce do następnych potraw.                                         
                                                                    SMACZNEGO !                                                                     

    niedziela, 11 stycznia 2015

    Hummus idealny - kanapkowy pasztet z ciecierzycy



    Hummus ( z języka arabskiego - ciecierzyca) to pochodząca z Libanu potrawa popularna na Bliskim Wschodzie, głównie w kuchni arabskiej. Występuje w wielu wariantach, ale zasadniczo składa się zawsze z ugotowanej, roztartej na gładką masę ciecierzycy, pasty sezamowej - tahini, czosnku, oliwy, soku z cytryny i przypraw ( kumin, słodka czerwona papryka), a wszystko dokładnie wymieszane.

    piątek, 9 stycznia 2015

    Orkiszowe naleśniki z jarmużem i włoskimi orzechami



    Jarmuż - "król zieleniny" po latach zapomnienia bryluje na kulinarnych salonach. Jest mega zdrowy i nie bez powodu robi furorę na całym świecie. Nie przegap jarmużu, wykorzystaj jego niezwykłe walory zdrowotne. Entuzjaści zdrowego odżywiania jednym tchem wyliczają jego zalety, więcej przeczytasz tutaj.

    czwartek, 8 stycznia 2015

    Najlepsza chałka waniliowa




    Drożdżowe to najlepsze i najzdrowsze ciasto  na świecie. Nie jest to tak trudne jakby się wydawało. Trzeba tylko trochę czasu i ciepła. Pośpiech mu nie służy. Nie lubi tez przeciagów i ponoć nawet kłótni w domu.
    Chałka- challah pochodzi z kuchni żydowskiej.

    środa, 7 stycznia 2015

    Napój z soku z kiszonych buraków i pomarańczy.


    Zima to doskonały pora, by wzmocnić organizm kiszonkami. Najczęściej kisimy buraki na barszczyk, warto jednak część zakwasu przeznaczyć do wypicia na surowo. Sok z kiszonych buraków szybko przywróci chęć do życia i dobre samopoczucie. Szklanka soku dziennie potrafi tak naprawdę zdziałać cuda, bo to prawadziwa skarbnica witamin, makro- i mikroelemenów (więcej przeczytasz tutaj), do tego niepowtarzalny smak, co nie jest bez znaczenia. Ma silne właściwości oczyszczające, wydala kwas moczowy z organizmu, wspomaga pracę wątroby i nerek.

    wtorek, 6 stycznia 2015

    Zrób to sam! Ghee-masło klarowane






    Ghee, czyli indyjskie "płynne złoto" masło klarowane - genialny tłuszcz znany od tysięcy lat. Klarowane masło bez utraty swoich właściwosci może być przechowywane przez 100 lat.

    CUDOWNE WŁAŚCIWOSCI MASŁA GHEE :
    • W czasie klarowania masło pozbawia się mlecznego białka, laktozy, a także różnych osadów i szumowin. Ghee w czasie podgrzewania zmienia swą tłuszczową strukturę z nasyconej w jednonasycona, taką jaka pierwotnie występuje w oliwie z oliwek.
    • Masło klarowane zawiera kwas masłowy, czyli kwas tłuszczowy o właściwościach przeciwwirusowych i przeciwnowotworowych, podnoszący w organizmie poziom interferonu.
    • Nie podnosi poziomu cholesterolu we krwi.
    • Stymuluje pracę wątroby i poprawia pracę enzymów.
    • Ma wyjątkowo wysoki punkt dymienia, aż 252 stopnie C. Dlatego świetnie nadaje się do głębokiego smażenia. W kuchni ma wszechstronne zastosowanie. Ghee ma niebiański orzechowy zapach i wspaniały smak, którym dzieli się ze smażonymi na nim potrawami. Ghee nie jełczeje. Bez dostępu powietrza i suchym pomieszczeniu może być przechowywane przez wiele lat.
    • Ponadto jest bogatym źródłem witaminy A i D.
    Kupione w sklepie nie należy do najtańszych produktów. Gdy spotkasz ghee w przystępnej cenie możesz być pewny, że to tania podróba, najcześciej z dodatkiem margaryny lub oleju. Dlatego najlepiej samemu przygotować ghee w domu. Jest to bardzo proste. Należy się tylko zaopatrzyć w prawdziwe masło dobrego gatunku bez żadnych cudacznych dodatków.

    Domowe masło ghee-sposób przygotowania:
      
    • Włożyć masło do garnka z grubym dnem i podrzewać do rozpuszczenia. Gdy się spieni, maksymalnie zmniejszyć płomień. I tak będzie sobie bulgotać na b.małym ogniu około 30- 60 minut. Czas zależny jest od ilości przygotowywanego masła .Niektórzy zbierają powstałą w trakcie klarowania pianę. Ja ją zostawiam, bo piana będzie powoli gęstnieć i tak sama opadnie na dno łącząc się z resztą szumowin. Po około 20- 40 min masło zacznie robić się przejrzyste i będzie pięknie orzechowo pachnieć. Gdy resztki, które zbiorą się na dnie garnka  zaczną się złocić, masło wyłączyć.
    • Na sitku położyć papierowy ręcznik i filtrując powoli przelać do naczynia, w którym będzie przechowywane, pozostawiając nienaruszone szumowiny na dnie garnka.Gotowe !
    UWAGA!
     
    Przy wszystkich czynnościach, filtrowniu i przelewaniu należy zachować ostrożność, ze względu na wysoką temperaturę płynnego masła.

    Gdy skosztujesz choć raz jajecznicy lub ryby usmażonej na ghee, zawsze będziesz chciała je mieć w swoich zapasach.
    Tradycja klarownia masła nie ogranicza się tylko do Indii. Też w Pakistanie, południowej Azji, Egipcie, Etiopii i krajach arabskich jest wszechobecna. Ghee pochodzi głównie z masła produkowanego z mleka krowiego, ale jest wyrabiane również z mleka koziego, owczego, wielbłądziego, a nawet mleko jaków jest wykorzystywane do jego produkcji.

    poniedziałek, 5 stycznia 2015

    Kotleciki z zielonego orkiszu i płatków owsianych


    Zielone ziarno orkiszu nie jest tuczące, odmładza i upiększa cerę. Ma oliwkową barwę, słodko-orzechowy smak i jest wyjątkowo lekkostrawne. Charakteryzuje się wysoką zawartością doskonałej jakości białka i sporą ilością soli mineralnych. Na długo zaspokaja głód.

    sobota, 3 stycznia 2015

    Słodki sernik waniliowy bez cukru


    Idealny sernik dla tych, którzy wykluczyli ze swojej diety cukier, bo chcą zdrowiej żyć, dla tych, którzy liczą kalorie lub ze względów zdrowotnych muszą pominąć cukier w swojej diecie. Tak samo słodki i tak samo pyszny jak ten przygotowany z udziałem cukru. Cukier zastąpiłam ksylitolem, najzdrowszym i najsmaczniejszym bodaj zamiennikiem cukru. Dodatek ksylitolu w żaden sposób nie zmienia i nie zaburza, ani smaku, ani konsystencji sernika.

    piątek, 2 stycznia 2015

    Zupa krem z selera i gruszki


    Nie traktujcie selera po macoszemu, bo to banalne, niedoceniane warzywo kryje w sobie wielką moc. Zapewni zdrowie, urodę i długowieczność - warto zatem po niego sięgać jak najczęściej, to prawdziwa skarbnica witamin i minerałów.