Guten Appetit

środa, 30 grudnia 2015

Papryczka chili - naturalny spalacz tłuszczu


Papryczka chili, zaraz po soli jest najbardziej popularną przyprawą na świecie. Warto dodawać do potraw małe, ostre papryczki które poza walorami smakowymi zawierają substacje bardzo korzystnie wpływające na nasze zdrowie.

Wartości zdrowotne papryczki chili:
  • dostarczy składników odżywczych: witaminy C, B1, B2, B3, B6, A i E. Znajdziesz również potas, mangan, magnez, żelazo. Swój ostry charakter zawdzięcza kapsaicynie, która ma działanie antybakteryjne, antynowotworowe, przeciwbólowe i przeciwcukrzycowe
  • ochroni Twoje serce dzięki kapsaicynie, która ma właściwości obniżające poziom cholesterolu we krwi. Pomoże rozpuścić fibryny, które odpowiadają za tworzenie się zakrzepów w naczyniach krwionośnych
  • pomoże spalić tłuszcz i zgubić dodatkowe kilogramy. Także w utracie wagi pierwsze skrzypce gra kapsaicyna. Jest termogeniczna, co oznacza, że stymuluje spalanie tłuszczu poprzez przyspieszenie metabolizmu i zwiększenie wydzielania ciepła. Nie należy zapominać o połączeniu diety z aktywnością fizyczną
  • pomoże w walce z rakiem, gdyż kapsaicyna może zabić komórki raka trzustki bez szkody dla pozostałych zdrowych komórek
  • zapobiegnie bólom głowy, migrenom i pomoże przy bólach zatok. Kapsaicyna hamuje bowiem neuropeptyd, który jest kluczowym nadajnikiem bólu w naszej głowie
  • nie dopuści do powstania chorób układu pokarmowego. I znowu cudotwórcza kapsaicyna! Prowadzi do wyleczenia chorób zapalnych jelit i zabicia takich bakterii jak Helicobacter pylori, które prowadzą do powstania wrzodów żołądka. Trzeba jednak zachować umiar, poniewaź nadmiar chili może okazać się szkodliwy 
ŚWIEŻE CZY SUSZONE?

Smak świeżego chili jest całkowicie odmienny od suszonego. W czasie suszenia, zwykle na słońcu, karmelizacja cukrów i inne zmiany chemiczne tworzą bardziej złożone smaki. Świeże chili posiada wyraźną pikanterię i słodycz, suszone natomiast niesie pełną, owocowo-rodzynkową słodycz wraz z mniejszym lub większym posmakiem tytoniu i dymu. Suszone chili zachowuje swoje właściwości również po suszeniu i mieleniu. Traci co prawda witaminę C, ale poziom witaminy A zwiększa się 100-krotnie.

ZASTOSOWANIE KULINARNE:

Pikantny  smak papryczki chili wyostrza smak każdej potrawy, do której dodamy nawet niewielką jej ilość. Istnieje wiele odmian ostrych papryczek, ale na większość mówi się po prostu "chili". Im mniejszych rozmiarów jest papryczka, tym ostrzejsza.
Bardzo chętnie używana do dań mięsnych, sosów, marynat, czatnejów i past. Jest popularnym dodatkiem do wyrobów cukierniczych, bo podkreśla smak słodyczy. Suszona jest składnikiem curry.
Należy pamietać, że ostrość chili, a także na moment, w którym je poczujemy, wpływa ilość tłuszczu w potrawie. Olej i tłuszcze pokrywają czasteczki kapsaicyny zmniejszając, albo opóźniając odczuwanie ostrości. Zbyt duży dodatek chili do potrawy może zniwelować dodatek cukru, śmietany lub mleka kokosowego.

ŁAGODZENIE OBJAWÓW PO ZJEDZENIU CHILI:

Nie popijaj wodą, piwem, ani winem. Zamiast tego spróbuj ugasić płomień przez zjedzenie ryżu, chleba lub tortilli. Te delikatne bogate w skrobię produkty pomogą usunąć pikantne oleje.
Najszybciej ulgę przyniesie łyżeczka cukru. Mleko - zawierające kazeinę, białko które dosłownie wychwytuje kapsaicynę - również pomoże ugasić ogień.
Raita, danie z jogurtu i ogórka, popularne w kuchni indyjskiej, spełni tę samą funkcję.


źródło: tutaj i tutaj

poniedziałek, 28 grudnia 2015

Odchudzająco-oczyszczające zimowe smoothie z kapustą włoską


Do picia zielonych koktajli nikogo nie trzeba już specjalnie przekonywać. Szklaneczka zielonego smoothie to istna bomba witaminowa, do tego przepyszna, jednocześnie stanowiąca kompletny posiłek, gdyż zawiera błonnik.
Jedną z wielkich zalet koktajli obfitujących w chlorofil jest działanie oczyszczające organizmu.

wtorek, 22 grudnia 2015

Paszteciki drożdżowe z pieczarkami


Pyszne, lekkie, delikatne, pachnące czarnuszką paszteciki z nadzieniem pieczarkowym. Idealne na gorąco do czerwonego barszczyku, a na zimno - to świetna przekąska. Doskonale się mrożą, także można zrobić zapas i wyjmować po kilka w razie potrzeby.

poniedziałek, 21 grudnia 2015

Zupa rybna - krem


Pyszna, pożywna i bardzo sycąca zupa. Teraz gdy mamy do zagospodarowania wiele niejadalnych części ryb jest właśnie na nią najlepszy czas. Na rybich odpadkach ugotujesz esencjonalny, wspaniały bulion, który zsiada się na galaretę.

niedziela, 20 grudnia 2015

Rolada z indyka z jarmużem i suszonymi pomidorami


Rolada z piersi indyka należy do najwykwintniejszych dań z tego ptaka. Mięso jest smaczne, zdrowe, niskokaloryczne, lekkostrawne i bardzo dietetyczne. Rolada przygotowana z wyrazistym farszem jarmużowym i suszonymi pomidorami smakuje rewelacyjnie.

sobota, 19 grudnia 2015

Seromakowiec w kratkę z żurawiną



Wspaniałe połączenie, dwa ulubione świąteczne ciasta - sernik i makowiec w jednym. Dodatkowym świąteczym akcentem jest warstwa żurawiny pomiędzy warstwą sera i maku oraz sos żurawinowy, z którym podajemy deser. Ciasto jest wilgotne, aromatyczne i ciężkie.

piątek, 18 grudnia 2015

czwartek, 17 grudnia 2015

Zielony koktajl odchudzający szpinak & ananas

Szpinak i ananas to doborowe towarzystwo - zielono i smacznie. Zielone koktaje są proste, skuteczne i niezwykle zdrowe. Na śniadanie to porządna bomba witaminowa. Pokochaliśmy zielone smoothie. Są przepyszne i bardzo pożywne. Dają miłe uczucie sytości na wiele godzin.

wtorek, 15 grudnia 2015

Biało - czarne kruche świderki


Domowe maślane ciasteczka, biało-czarne, czyli dwa w jednym. Zadowolą miłośników jasnych i czekoladowych ciasteczek. Dużo mniej przy nich pracy, bo odpada mozolne wycinanie foremką. Wystarcz złożyć dwa płaty ciasta, pociąć, skręcić i gotowe.

poniedziałek, 14 grudnia 2015

Czekoladowo - pomarańczowe gwiazdki z ksylitolem


Wypiekanie ciasteczek adwentowych to bardzo popularna niemiecka tradycja. Wypieka się ciasteczka w różnych formach, kształtach i smakach. Dzisiaj propozycja dla smakoszy kakaowych ciastek i dla wszystkich, którzy musieli ze swojej diety wykluczyć cukier. Zastąpił go ksylitol.

sobota, 12 grudnia 2015

Piegusek z wyjątkową polewą czekoladową

Piegusek - przepyszne ciasto z dodatkiem maku. Mak dodany jest w całości, bez potrzeby mielenia, dlatego przyjemnie chrupie "między zębami". Ciasto bardzo proste do przygotowania, a poprzez mak w swoim składzie idealnie wpisuje się w świąteczną atmosferę. Dodatek skórki pomarańczowej dodatkowo, bardzo świątecznie aromatyzuje babkę.

czwartek, 10 grudnia 2015

Gęsia pierś pieczona z pigwą


Gęsina to mięso delikatesowe. Posiada cenne właściwości odżywcze i zdrowotne. Cenne także z dietetycznego punktu widzenia, ponieważ 100 g to 99-137 kcal. I choć gęsina jest tłusta (dzisiejsze hodowane rasy nie są już tak tłuste jak niegdysiejsze) to zawarte w niej tłuszcze są korzystne dla naszego zdrowia, poniewaz obniżają poziom cholesterolu.

wtorek, 8 grudnia 2015

Chleb orkiszowy z płatkami owsianymi - Grudniowa piekarnia


W grudniowej piekarni Amber z bloga "Kuchennymi drzwiami"zaprosiła do pieczenia pysznego orkiszowego chleba z dodatkiem płatków owsianych. 
Propozycje grudniowego wypieku wybrała dla nas Agnieszka z bloga "Bochen chleba", a orginalny przepis znajdziesz tutaj.
Niestety ominęła mnie okazja upieczenia chleba z orginalnych składników z przepisu, ponieważ ostatnie dwa tygodnie spędziłam w Polsce. Tak więc chlebek upiekłam naprędce trochę w "polowych warunkach" wyłącznie z mąki orkiszowej, nie zdobyłam płatków żytnich. Chlebek rósł bez koszyczka i ostatecznie został upieczony w foremce.

poniedziałek, 7 grudnia 2015

Domowa przyprawa piernikowa


Przyprawa piernikowa - nieodzowna w świątecznej kuchni. Można kupić ją w każdym sklepie, albo samodzielnie przygotować w domu, bardzo aromatyczną, po prostu najlepszą. Od lat nie kupuję przyprawy piernikowej. Przygotowanie jej w domu jest bardzo proste.

niedziela, 6 grudnia 2015

Gofry piernikowe z orzechami i rodzynkami


Zapraszam na aromatyczne, pachnące cynamonem i przyprawami korzennymi gofry. Bardzo proste do przygotowania, ponieważ ograniczają się jedynie do wymieszania składników. Nie ma tu potrzeby odzielnego ubijania piany.

sobota, 5 grudnia 2015

Łosoś z warzywami i jabłkiem - z piekarnika


Łosoś z piekarnika zapieczony pod pierzynką z cieniuteńkich plasterków jabłka nie tylko wygląda rewelacyjnie, ale i nadzwyczajnie smakuje. Winne jabłko świetnie komponuje się z łososiem i nadaje mu przyjemnej nuty smakowej. Pod "jabłkową łuską "czeka niespodzianka składająca się z marchewki i ziemniaka.

piątek, 4 grudnia 2015

Smażony "ryż" z kalafiora z warzywami


Fałszywy "ryż" z kalafiora w wersji dietetycznej prezentowałam tutaj. Dzisiaj wersja z patelni, bardzo aromatyczna, dużo bogatsza smakowo, w jesiennej wersji. To smaczna i prosta potrawa dająca wiele możliwości modyfikacji. U mnie marchewka i seler naciowy aromatyzują kalafiora.

środa, 2 grudnia 2015

Odchudzajacy zielony koktajl - brokuł & mango


Chcesz schudnąć? Jedz (tak, bo są gęste) zielone koktajle, a od rana podkręcisz swój metabolizm. Są odżywcze, łatwo przyswajalne, pełne witamin, składników mineralnych, białka, błonnika i chlorofilu. Na długo dają uczucie sytości. Bohaterem dzisiejszego smoothie jest brokuł i mango z dodatkiem rozgrzewającego imbiru. Smakuje znakomicie! 
Brokuł, po jarmużu to prawdziwy champion w kategorii najzdrowszych warzyw, natomiast mango to jeden z bardziej pożywnych i zdrowych owoców.